DCP maken

DCP’s worden gedefinieerd door een strict geformuleerd set van technische eisen. Deze eisen zijn geformuleerd door de Digital Cinema Initiatives (DCI). Door strict vast te houden aan de vereisten wordt gewaarborgd dat een playout server in elke willekeurige bioscoop overweg kan met een DCP. Tegelijkertijd worden momenteel nieuwere normen geformuleerd door de Society of Motion Picture & Television Engineers (SMPTE). De verwachting is dat binnen enkele jaren wereldwijd het gros van de bioscopen ook voldoet aan de eisen van SMPTE.

Resoluties
Standaard bioscoop resoluties zijn:

  • Flat (1:1,85): 1998×1080 (2k) of 3996×2160 (4k)
  • Scope (1:2,39): 2048×858 (2k) of 4096×1716 (4k)

1920×1080 (16:9 of 1:1,77) is een HD video standaard maar helaas geen standaard in de bioscopen. Hoewel het technisch mogelijk is om een DCP in HD formaat te produceren, is dit echter niet aan te bevelen. Want terwijl films in Flat- of Scope-formaat keurig worden 16x9 in Tuschinkskigemaskeerd, worden  films in HD formaat binnen het  kader van Flat geprojecteerd. Daarbij dient er rekening mee te worden gehouden dat in sommige bioscopen, waar de projector zeer hoog staat ten opzichte van het scherm, de zwarte balken naast het beeld in zwarte driehoeken kunnen veranderen. Keystonen is namelijk niet mogelijk in de digitale cinema. Om dit effect te voorkomen is het te overwegen om je film te croppen van 16:9 naar 1:1,85.

Framerate

24 fps (en 48 fps) is de standaard volgens DCI, maar 25 fps of 30 fps werkt tegenwoordig ook op alle nieuwere versies van servers die de SMPTE norm ondersteunen. Hogere snelheden dan 48 fps is niet bij alle typen playout servers mogelijk. Let er op dat 29,97 en 23,98 niet mogelijk zijn. Wanneer bronmateriaal met die snelheid wordt aangeleverd, wordt dit aangepast naar 30 respectievelijk 24 frames.

Audio

Standaard in een bioscoop is 5.1 of 7.1 audio, waarbij het merendeel van de spraak via een center-kanaal, die midden achter het doek is geplaatst, wordt weergegeven. Prologic decoding is niet standaard bij DCP. Bij vertoning van een DCP met slechts 2 kanalen hoort iedereen die niet in het midden zit voornamelijk het geluid van de linker- of de rechterspeaker.
stereobeeld-2chstereobeeld-3ch Een stereobeeld werkt in die situatie niet goed. Als je stereo aanlevert zal Green DCP daarom de audio altijd naar 3.1 upmixen (Links, Center, Rechts, LFE) met  software van Soundfield. Deze upmix wordt in de DCP verwerkt als een standaard 5.1 mix met “muted” surrounds. Je kan ook zelf een 5.1, 7.1  of een 3.1 mix aanleveren.

Ondertiteling

In een DCP kunnen één of meerdere separate ondertiteltracks worden opgenomen. Het is dus mogelijk om één pakket te maken met verschillenden ondertitelversies voor verschillende taalgebieden. Daarnaast is het mogelijk om, wanneer de orginele DCP beschikbaar is, later ondertitelversies toe te voegen. Bij deze techniek van supplementals worden de orginele DCP met beeld en audio in de playout server samengevoegd met een apart verzonden  Version File met ondertiteling.
Voor het aanleveren van ondertiteling vragen wij om een timed-textbestand (.stl/.srt/.pac etcetera) dat volledig overeenstemt (timing, snelheid) met het aangeleverde beeldmateriaal.