DCP’s worden gedefinieerd door een strict geformuleerd set van technische eisen. Deze eisen zijn geformuleerd door de Digital Cinema Initiatives (DCI). Door strict vast te houden aan de vereisten wordt gewaarborgd dat een playout server in elke willekeurige bioscoop overweg kan met een DCP. Nieuwere normen zijn geformuleerd door de Society of Motion Picture & Television Engineers (SMPTE). De verwachting is dat binnen enkele jaren wereldwijd het gros van de bioscopen ook voldoet aan de eisen van SMPTE.
Resoluties
Standaard bioscoop resoluties vloeien voort uit de geschiedenis van cinema en zijn:
- Flat (1:1,85): 1998×1080 (2k) of 3996×2160 (4k)
- Scope (1:2,39): 2048×858 (2k) of 4096×1716 (4k)
De 16:9 aspect ratio (HD: 1920×1080; UHD: 3840×2160 ) is een video standaard die afkomstig is uit de televisiewereld, maar is géén standaard in de bioscopen. Hoewel het technisch mogelijk is om een DCP in HD formaat te produceren, is dit echter niet aan te bevelen. Want terwijl films in Flat- of Scope-formaat keurig worden gemaskeerd, worden films in HD formaat binnen het kader van Flat geprojecteerd. Daarbij dient er rekening mee te worden gehouden dat in sommige bioscopen, waar de projector zeer hoog staat ten opzichte van het scherm, de zwarte balken naast het beeld in zwarte driehoeken kunnen veranderen. Keystone-correctie is namelijk niet mogelijk in de digitale cinema. Om dit effect te voorkomen is het te overwegen om je film te croppen van 16:9 naar 1:1,85.
Framerate
24 fps (en 48 fps) is de standaard volgens DCI, maar 25 fps of 30 fps werkt tegenwoordig ook op alle nieuwere versies van servers die de SMPTE norm ondersteunen. Hogere snelheden dan 48 fps is niet bij alle typen playout servers mogelijk. Het is daarom af te raden een high-frame-rate (dus 50 fps of hoger) in te zenden naar bijvoorbeeld een festival. Let er op dat 29,97 en 23,98 niet mogelijk zijn. Wanneer bronmateriaal met die snelheid wordt aangeleverd, wordt dit aangepast naar 30 respectievelijk 24 frames.
Audio
Standaard in een bioscoop is 5.1 of 7.1 audio, waarbij het merendeel van de spraak via een center-kanaal, die midden achter het doek is geplaatst, wordt weergegeven. Prologic decoding is niet standaard in de cinema’s. Bij vertoning van een DCP met slechts 2 kanalen hoort iedereen die niet in het midden zit voornamelijk het geluid van de linker- of de rechterspeaker. Bovendien worden dan ook de aanwezige subwoofers niet gebruikt.
Als je stereo aanlevert zal Green DCP daarom de audio altijd naar 3.1 upmixen (Links, Center, Rechts, LFE) met DTS-licenced software. Deze upmix wordt in de DCP verwerkt als een standaard 5.1 mix met “muted” surrounds. Je kan ook zelf een 5.1, 7.1 of 3.1 mix of een Atmos master aanleveren.
Ondertiteling
In een DCP kunnen één of meerdere separate ondertiteltracks worden opgenomen. Het is dus mogelijk om één pakket te maken met verschillenden ondertitelversies voor verschillende taalgebieden. Daarnaast is het mogelijk om, wanneer de orginele DCP beschikbaar is, later ondertitelversies toe te voegen. Bij deze techniek van supplementals worden de orginele DCP met beeld en audio in de playout server samengevoegd met een apart verzonden Version File met ondertiteling.
Voor het aanleveren van ondertiteling vragen wij om een timed-textbestand (.stl/.srt/.pac etcetera) dat volledig overeenstemt (timing, snelheid) met het aangeleverde beeldmateriaal.
Wanneer ondertitels niet als aparte track, maar juist vooraf worden ingebakken in het beeld (‘hard coded’), is het raadzaam een voldoende safety margin van minimaal 7% in acht te nemen. Veel bioscopen zijn namelijk ingericht met curved screens, waarbij het videobeeld midden-onder en midden-boven iets wordt gemaskeerd om bij projectie nauwkeurig de gebogen rand van het scherm te volgen.
Kleur
Veel films worden afgewerkt in rec709, rec2020 of P3 colorspaces. Conversie naar DCP houdt ook altijd een conversie naar de vereiste XYZ colorspace in. Bij verwerking van een bronbestand proberen we deze conversie zo accuraat mogelijk uit te voeren. Details over gebruikt systeem en software, en met welke settings een film is afgewerkt, kunnen daarbij helpen. Daarnaast biedt Green DCP ook colorist services aan voor color correction, balancing en grading op clip niveau.
© 2012-2024 Green DCP